Sunday, October 18, 2009

BAB2: BERATNYA MAUT DAN KENGERAINNYA

Nabi s.a.w. bersabda: Siapa yang suka bertemu kepada Allah, maka Allah suka menerimanya dan siapa yang tidak suka bertemu kepada Allah, Allah juga tidak suka menerimanya.

Ketika Rasulullah menyatakan demikian, sahabat berkata: Ya Rasulullah kita semua tidak suka mati. Jawab Nabi s.a.w.: Bukan itu, tetapi seorang mukmin bila akan mati datang malaikat yang membawa khabar gembira kepadanya apa yang dijanjikan Allah kepadanya, sehingga ia suka dan senang akan bertemu kepada Allah, sebaliknya orang kafir jika akan mati datang malaikat yang mengancamnya dengan siksa Allah, yang akan dihadapinya sehingga ia tidak suka bertemu kepada Allah.

Abu Laits berkata: Siapa yang yakin akan mati maka seharusnya bersiap sedia menghadapinya dengan melakukan amal soleh (baik) dan meninggalkan amal kejahatan (dosa), sebab ia tidak mengetahui bilakah datangnya mati itu kepadanya, sedang Nabi s.a.w. telah menerangkan pada umatnya supaya mereka benar-benar bersiap-siap untuk menghadapinya dan supaya mereka sanggup sabar dan tabah menghadapi penderitaan dunia, sebab penderiataan dunia itu termasuk seksa dunia, sedang seksa dunia ini jauh lebih ringan dibanding dengan seksa akhirat, sedang maut termasuk seksa akhirat.
Maka Nabi s.a.w. menjelaskan bahawa persiapan untuk maut itu termasuk asas dari ilmu, kerana itu harus diutamakan sebelum lain-lainya.

Firman Allah s.w.t: " Maka siapa yang dikehendaki mendapat hidayah, dilapangkan dadanya untuk menerima Islam, dan siapa yang dikehendaki oleh Allah kesesatan maka menjadikan dadanya sempit sukar, bagaikan akan naik ke langit." ( Al-An'am: 125 )

Nabi s.a.w. bersabda: Pergunakanlah lima sebelum tibanya lima. Mudamu sebelum tuamu, dan sihat sebelum sakit, dan lapangmu sebelum sibuk, dan kayamu sebelum kekurangan (miskin), dan hidupmu sebelum mati.

Dalam pelajaran ini Nabi s.a.w. telah menghimpun ilmu yang banyak, sebab seseorang dewasa akan dapat berbuat apa yang tidak dapat dilakukan sesudah tua, dan pemuda jika terbiasa berbuat doas, sukar baginya menghentikannya jika telah tua, maka seharusnya seorang pemuda membiasakan diri berbuat baik di masa muda supaya ringan baginya melakukannya bila telah tua. Demikian pula, seharusnya masa sihat itu digunakan untuk lebih rajin berbuat amal soleh, sebab jika telah sakit pasti lemah badannya dan kurang kekuasaannya. Sama halnya semasa kaya, seharusnya banyak bersedekah untuk menginfakkan hartanya di jalan Allah kerana setelah miskin hartanya amat sedikit hanya cukup untuk keperluan diri dan keluarganya, maka hilanglah keupayaan infaknya di jalan Allah. Demikian pula semasa lapang yakni di malam yang sunyi seharusnya digunakan untuk beribadat malam dan berpuasa di siangnya. Sabda Nabi s.a.w.: Dan terutama masa hidup sebelum mati, sebab tiap detik dari hidupmu itu sebagai permata yang sangat besar harganya bila engkau gunakan benar-benar untuk kesejahteraan dunia, akhiratmu.
Umar r.a. berkata kepada ka'ab:Terangkanlah kepada kami tentang maut. Ka'ab berkata: Maut itu bagaikan pokok berduri dimasukkan ke dalam tubuh anak Adam, maka duri berkait dengan urta, lalu dicabut oleh seorang yang kuat sehingga dapat memutuskan apa yang terputus, dan meninggalkan apa yang masih tertinggal.
Anas r.a. berkata:Nabi s.a.w. bersabda: mati itu bagaikan kenderaan seorang mukmin.
Ibnu Mas'ud r..r. berkata:Nabi s.a.w. ditanya: Siapakah mukmin yang utama? Jawab Nabi s.a.w.: Yang terbaik akhlaknya. Dan mukmin yang manakah yang terkaya? Jawabnya: Yang banyak ingat mati, dan baik persediaannya.
Nabi s.a.w bersabda: Orang yang sempurna akal ialah yang selalu bermuhasabah atass dirinya, beramal untuk bekal sesudah mati. Sedang orang yang bodoh ialah yang selalu menurutkan hawa nafsunya dan mengharap pengampunan Allah.(Yakni tanpa amal)...SEKIAN BAB2.
TANBIHUL GHAFILIN (Peringatan Bagi Mereka Yang Lupa )

Jee.R.D./Syukbah Agama/28okt09

No comments:

Post a Comment