Sunday, October 18, 2009

BAB1: IKHLAS (Bersih Hati Dari Segala Matlamat Selain Keredhaah Allah)

Nabi s.a.w. telah bersabda: Yang sangat saya khuatirkan atas kamu ialah syirik yang terkecil. Shabat berkata: Ya Rasulullah apakah syirik yang kecil itu? Jawabnya: Ryia'. Pada hari pembalasan Kelak, Allah berkata pada mereka: Pergilah kamu kepada orang-orang yang dahulu kamu beramal kerana mereka di dunia, lihatlah di sana kalau-kalau kamu mendapatkan kebaikan dari mereka.

Ryia' bermaksud beramal untuk dilihat dan mengharap pujian orang (Tiada Keikhlasan). Abul Laits berkata: Dikatakan pada mereka sedemikian itu, kerana amal perbuatan mereka ketika di dunia secara tipuan, maka dibalas pula demikian.

Firman Allah:"Allah membalas cara tipuan mereka itu dan membatalkan semua amal perbuatan mereka itu." (Al-Nisa':142)

Setiap amal yang dikerjakan tanpa keikhlasan kepada Allah, maka Allah lepas tangan daripadanya. Allah tidak menerima amal kecuali yang ikhlas melulu kepada-Nya, maka tidak ikhlas, tidak diterima dan tidak ada pahalanya, bahkan tempatnya tetap dalam neraka jahanam, sebagaimana tersebut dalam ayat 18-19 Al-Israa':"Siapa yang menginginkan dunia dan amalnya, Kami akan berikan kepadanya dari kekayaan dunia bagi siapa yang Kami kehendaki kebinasaannya, kemudian Kami masukkan ia ke dalam neraka jahanam sebagai seorang terhina dan terusir jauh dari rahmat Allah(18). Dan siapa yang menginginkan akhirat dan berusaha dengan sungguh-sungguh dan ikhlas dan disertai iman, maka usaha amal mereka itulah yang terpuji (diterima) (19).

Firman Allah:"Dan Kami periksa semua amal perbuatan mereka, lalu Kami jadikan debu yang berhamburan." (Al-Furqan:23).

Nabi s.a.w bersabda: Adakalanya para malaikat membawa amal seorang hamba dan mereka anggap banyak dan mereka menyanjungnya sehingga sampai ke hadrat Allah, maka Allah berfirman kepada mereka: Kamu hanya mencatat amal hamba-Ku, sedang Aku mengawasi isi dan niat hatinya, hambaku ini tidak ikhlas kepada-Ku dalam amalnya, maka catatlah dalam sijjin, dan adakalanya membawa naik amal hamba lalu mereka anggap sedikit dan kecil sehingga sampai kepada Allah, maka Allah berfirman kepada para malaikat:Kamu mencatat amal perbuatan hamba-Ku dan Aku mengawasi isi hati dan niatnya, orang ini benar-benar ikhlas dalam amal perbuatan kepada-Ku, catatlah amalnya dalam illiyin.

Maka yang demikian itu, amal tanpa ikhlas akan sia-sia di sisi Allah. Nyatalah amal yang ikhlas walaupun sedikit lebih baik daripada amal yang banyak tetapi mengharap pujian orang.

Ali bin Abi Thalib r.a berkata: Tanda orang yang Ryia' itu ada empat: malas bila sendirian dan tangkas jika dilihat orang dan menambah amalnya jika dipuji dan mengurangi jika dicela.

Syaqiq bin Ibrahim berkata: Benteng amal itu ada tiga: Harus berasa bahawa itu hidayat dan taufik dari Allah, untuk mematahkan rasa UJUB (sombong diri). Harus mengharap redha Allah untuk mematahkan hawa nafsu. Harus mengharapkan pahala dari Allah untuk menghilangkan rasa tamak, rakus dan Riya', dan dengan ketiga ini amal ikhlas kepda Allah, iaitu mengharap REDHA Allah semata agar amal tersebut diredhaiNya dan tidak beramal disebabkan oleh hawa nafsu, sehingga tidak terpengaruh akan pujian atau celaan orang.

Abul Laits berkata: Siapa yang ingin mendapat pahala amalnya di akhirat, maka harus beramal dengan ikhlas kerana Allah tanpa Ryia', kemudian MELUPAKAN AMAL ITU supaya tidak dirosak oleh rasa ujub (bangga diri), sebab memang selalunya menjaga taat itu lebih berat daripada mengerjakannya.

Abu Bakar Alwaasithi berkata: Maka apabila seorang dapat menghilangkan rasa Ryia' dalam amalnya harus berbuat yang demikian, tetapi bila tidak dapat menghilangkan maka JANGAN SAMPAI TIDAK BERAMAL kerana belum dapat menghilangkan Riya' sebaliknya IA HARUS TETAP BERAMAL kemudian MEMBACA ISTIGHFAR daripada Riya'nya itu, kemudian di lain hari Allah MEMBERINYA TAUFIK untuk IKHLAS dalam amal-amalnya yang lain.

TANBIHUL GHAFILIN (peringatan bagi yang lupa)
(Jee.R.D/Syukhbah Agama/Okt/2009)

No comments:

Post a Comment