Sunday, September 13, 2009

CARILAH KEAMPUNAN DAN BARAKAH DI BULAN RAMADHAN

Ramadhan adalah bulan pengampunan. Justeru marilah sama-sama kita merebut peluang dan ruang yang disediakan ini untuk mencapai pegampunan Allah SWT. Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 133 yang bermaksud:

Dan bersegeralah kamu kepada pengampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang lebarnya selebar langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,

Syurga disediakan oleh Allah untuk orang yang bertakwa, orang yang bersih dirinya daripada noda dan dosa. Setiap manusia tidak terlepas daripada melakukan dosa. Sebab itu kita perlu minta ampun kepada Allah SWT. Para anbiya’ pun berdoa meminta ampun.

Lihat ungkapan doa Nabi Adam(surah al-a’raf:23)

قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Keduanya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang yang rugi.

Nabi Ibrahim berdoa(surah Ibrahim:41)

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Ya Tuhan kami, beri ampunlah Aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)".

Nabi Nuh berdoa(surah Nuh:28)

رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا

Ya Tuhanku! ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan. dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan".

Nabi Muhammad SAW beristighfar dan meminta ampun kepada Allah SWT tidak kurang daripada tujuh puluh kali satu hari dalam keadaan baginda diberi jaminan syurga dan maksum tiadak melakukan sebarang noda dan dosa.

Rebutlah pelung Ramadhan ini dengan melakukan amal ibadah. Dapatkan barakah, margfirah dalam bulan ini. Amat rugi manusia yang menjalani Ramadhan kemudian meninggalkan Ramadhan dalam keadaan dosa tidak terampun.

Dipetik daripada kuliah Ust.HJ. MOHD RUSLI BIN HJ ISMAIL (JEE.R.D/K1/SEPT/09)

No comments:

Post a Comment